و در آن سوی این چشم انتظاری ها ...

(موجیم و وصل ما از خود بریدن است * ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است)

و در آن سوی این چشم انتظاری ها ...

(موجیم و وصل ما از خود بریدن است * ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است)

معرفت ۳

سلام

میدونم از پست قبلی چیزی نگذشته و هنوز خیلی از دوستان اونو نخوندند. اما به دلیل مسافرت مجبور م این پست رو بذارم. ان شالله بخونید و قابل استفاده باشه. بخش نظرات رو غیر فعال نکردم به این دلیل که اگه بحثی، سوالی، فرمایشی، تبادل نظری ..... داشتین در قسمت نظرات در خدمت باشیم.

و اما:

الهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی

" حجت " به دلیلی که به وسیله آن بر طرف مقابل احتجاج میشه و سبب غلبه بر او میشه، می گویند.

روز قیامت از بنده می پرسند: " هلا عملت؟ : چرا عمل نکردی؟" اگه بگه نمی دونستم، میگن: " هلا تعلمت؟: چرا نیاموختی؟"

این حجت بالغه است. همچنین به همه مخلوقات نامرئی، مرئی، جن، ملائکه، مخلوقاتی که فقط با چشم مسلح دیده میشند،... همه حجت می گویند. حتی انسان هم خودش برای خودش حجت است.

ولی مراد از " حجت" در این دعا، شخص مقدس امام دوازدهم است.

حالا ببینیم آیا واقعا نشناختن حجت، باعث گمراهی در دین میشه؟

میدونیم که شرح و بیان نواهی مختلف دین، اون هم دینی مثل اسلام و تفسیر مجمل و مفصل و محکم و متشابه و خاص و عام و ناسخ و منسوخ و .... به دست ماها انجام نمیشه، بلکه باید معصومی این کار رو انجام بده که مرجع در تمام امور باشه و قولش حجت باشه.

پس این دین باید به وسیله "حجت" تفسیر و حفظ شود. و ما اگر این حجت رو بشناسیم و به او اعتقاد بیاوریم، می تونیم دین خودمون رو حفظ کنیم. و او رو مقتدا قرار بدیم و از او تخلف نکنیم و پیشی نگیریم. تا از دینمون گمراه نشیم. در واقع این ایمن ماندن از ضلالت بوسیله امام، رو پیامبر (ص) در حدیث شریف ثقلین فرموده بودند. که کتاب الله و عترت هیچ گاه از هم جدا نمیشند. یعنی نمیشه دین داشت بدون عترت.

ان شالله بکوشیم برای شناخت اهل بیتمون و مخصوصا حجت خدا در عصر خودمون. که اگر حجت رو نشناسیم، دینی هم نخواهیم داشت.

 

معرفت۲

سلام

طاعات و عباداتتون قبول

یواش یواش داریم نزدیک میشیم .... به روزی که زیباترین آفریده خدا به دنیا اومد.

قصد داشتم برا این ایام بحثی رو با عنوان شبهه ولادت شروع کنم. اینکه اهل سنت چی میگند و شیعه چی میگه و ...... اما چون این روزا همه سرشون شلوغه و درگیر جشن و شادی هستند، همین بحث معرفت رو ادامه میدیم و در یه فرصت دیگه به شبهه ولادت هم میرسیم ان شالله.

اولین فراز رو گفتیم و رسیدیم به اینجا که:

الهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک:

معرفت نبوت مقدم بر امامت است.

طبق قاعده لطف، بر خداوند لازمه وقتی ماها رو خلق کرده یک راهنما و راهبری هم برای ما در نظر بگیره و ما رو همین جوری رها نکنه.

به همین ترتیب بعد از پیغمبر هم ماها رو بدون راهبر رها نکردند. پس از پیغمبر هم ما باید از جنس معصومین راهنما و راهبری داشته باشیم. کسی که فعل و قولش حجت باشه، که امامان معصومی از جانب خدا و به وسیله پیامبر به همین منظور بر ما معرفی شده اند.

پس اگه کسی نسبت به پیغمبر معرفت نداشته باشه، نسبت به امام هم نخواهد داشت.

در این دعا، منظور از " نبی" و " رسول" شخص حضرت محمد (ص) است و منظور از "حجة" نیز شخص حضرت خاتم الاوصیاء امام عصر (عج) است.

نکته ای که باید بدونیم اینه که شخص دعا کننده اینطور نیست که اصلا نبی و امام و .... رو نشناسه. نه. بلکه به نبوت حضرت محمد (ص) و امامت حضرت مهدی (عج) معرفت داره ولی مقصودش از این دعا یا درخواست، ثبات و موندن بر این معرفت هست و یا کمال معرفت یا رسیدن به درجات بالاتر رو میخواد.

البته درجات معرفت پیامبر متفاوته. که کمترین درجه این معرفت اینه که پیامبر رو بین خالق و مخلوق واسطه ای بگیریم که وظیفه اش ابلاغ تعالیم و تکالیف و اوامر و نواهی خداست و فرستاده خداست و معصوم است و معجزه دارد. ( که متاسفانه بعضی از ما شناختمون از پیامبر در همین حد هست!)

و اما مراتب بعدی معرفت اینه که ایشون رو اشرف و افضل تمام ممکنات و ملائکه و انبیاء و دیگران بدونیم. طوریکه در شب معراج حتی جبرئیل هم از یه قسمتهایی دیگه نتونست بالاتر بره و فرمود: " لیس لی ان اجوز هذا المقام". یعنی من اجازه گذشتن از این مقام رو ندارم.

پس شناخت چنین پیغمبری در شناخت حجت و جانشینان و خلفای او بسیار موثر است. و اگه پیغمبر رو نشناسیم در معرفت حجت هم قصور کردیم.

 

معرفت ۱

سلام و عرض ادب

ان شاالله که طاعات و عبادات همه قبول باشه و با تن و روحی تصفیه شده به استقبال ماه شعبان بریم.

ایمان هیچ مومنی صحیح نیست مگر آنکه بداند حال کسی را که به وی ایمان می آورد، چنانکه خدای تعالی فرموده است: " مگر کسانی که گواه به حقند و می دانند." ایمان کسی که به مهدی (عج) ایمان آورده است فایده ندارد، مگر آنکه به شان و منزلت او در حال غیبت عارف باشد و آن این است که ائمه از غیبت او خبر داده اند.

چه ربطی داشت؟؟؟

ربطش اینه که در عصر غیبت بلاها و فتنه ها و امتحانات زیادی پیش میاد. و حفظ دین دشوار میشه. حالا اگه ما بخوایم بر این اعتقاد خودمون در مورد امام عصر (عج) ثابت بمونیم و اسیر انحرافات نشیم، باید از امامی که منتظرش هستیم شناخت صحیحی داشته باشیم. منظور دشمنان و مخالفان ما اینه که به وسیله غیبت امام و اینکه ایشان از چشم مردم پنهان هستند، حق رو پایمال کنند و حقیقت رو بر کسی که معرفت یقینی نداره و بصیرتش محکم نیست بپوشانند.

اینه که به ما توصیه شده این دعا رو زیاد بخونیم: " یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک".

دعایی که روی نوار متحرک بالای این صفحه می بینید همون دعایی هست که امام صادق (ع) فرمودند در دوران غیبت زیاد بخونیم. ان شاالله چند تا پست رو به شرح این دعا اختصاص میدیم.

الهم عرفنی نفسک، فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک:

معرفت خدا با معرفت پیامبر و ائمه و ثبات بر اون و افزایش و کمال آن ارتباط داره. معرفت پیغمبر بدون معرفت خداوند حاصل نمیشه. پیامبر واسطه بین خدا و خلق است. پس بدون شناخت خدا نمی تونیم واسطه اش رو هم بشناسیم. و هر چه شناختمون از خدا بیشتر باشه، عظمت مقام نبوت و خلافت الهی رو بیشتر درک می کنیم.

مثلا کسی بیاد پیش شما و بگه من از طرف آقای فلانی اومدم و واسطه بین شما و ایشون هستم. حالا این کار رو طبق درخواست آقای فلانی برای من انجام بدید.... وقتی شما اصلا آقای فلانی رو نشناسید، آیا میاید به حرف واسطه ایشون عمل کنید؟؟؟

پس ما باید اول خدا رو خوب بشناسیم و بعد به فرستاده اش (پیامبر) ایمان بیاریم.

اگه تا حالا دنبال شناخت خالقمون نرفتیم، بیاید از امروز جدی فکر کنیم ببینیم خدای ما کیه؟

منابع:

  1. قرآن کریم،سوره زخرف،آیه 86
  2. کمال الدین، ج1، ص39
  3. امامت و مهدویت، آیت الله صافی گلپایگانی