و در آن سوی این چشم انتظاری ها ...

(موجیم و وصل ما از خود بریدن است * ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است)

و در آن سوی این چشم انتظاری ها ...

(موجیم و وصل ما از خود بریدن است * ساحل بهانه ایست رفتن رسیدن است)

شرایط و علایم ظهور ۳

سلام بر مهربان امیر مهر

سلام خدمت همه یاران بزرگوارم

تو بحث شرایط ظهور بودیم:

ج) یاران

یکی دیگه از شرایطی که باید برای ظهور فراهم بشه وجود یاران است. اما چه یارانی؟ یاران و فدائیان جان بر کفی که با برنامه و اهداف قیام آشنا باشند و به اونها اعتقاد داشته باشند، و برای به فعلیت رسوندن اونها آماده‌ هر نوع تلاش و جان‌فشانی باشند. هرچند برنامه و رهبر آماده باشه اما اگه یاران آماده نباشند نباید منتظر ظهور باشیم. اتفاقا دیروز توی یک از کلاسها (شرح دعای عهد)، استادمون می گفتند: تا یاران آماده نشند و امام زمان رو نصرت نکنند، حتی اگه امام ظهور کنند و همه چیز بخواد به صورت طبیعی پیش بره، شکست میخوره.

حتی صلح امام حسن (ع) هم به خاطر جدایی یاوران از ایشان بود، که ناخواسته بر ایشان تحمیل شد.

بیایید فکر کنیم واقعا چرا غیبت به وجود اومد؟ اگه مردم دست از
یاری اهل‌بیت (ع) بر نمی‌داشتند و اون‌ها را تنها نمی‌گذاشتند آیا باز هم ما از فیض امام بی‌بهره می‌موندیم؟

در واقع میشه گفت: همونطور که عدم همراهی غیبت‌سازه، همراهی و یاوری، ظهور آفرینه. پس بیایید اونقدر خودمون رو بسازیم تا ظهورآفرین باشیم.

د) آمادگی و پذیرش عمومی

آخرین شرط هم آمادگیه. باید مردم بخواهند و بپذیرند. اگه بهترین برنامه رو بهترین رهبر بیاره، بهترین یاران رو هم داشته باشه، و بخواد تو جامعه پیاده کنه، تا مردم نخواهند و نپذیرند اون برنامه انجام نمیشه. البته دلیلش هم اینه که خداوند، انسانها رو آزاد آفریده و به اونها حق انتخاب داده. حکومت اسلامی پیامبر (ص) هم اگه تو مدینه ایجاد شد، برا این بود که مردم یثرب اون رو خواستند و مدتها انتظار مقدم مبارک پیامبر (ص) رو کشیدند.

 اگه ما هم واقعا دولت مهدوی رو میخوایم باید ایشون رو بر دیگران ترجیح بدیم. و با تمام وجود برای استقرار حکومتشون تلاش کنیم. «اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد در راه ایفای پیمانی که بر عهده دارند همدل شوند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد.»1

برام جالب بود اینو که خوندم که وقتی بشیر به امام باقر (ع) عرض کرد: «آنان می‌گویند که مهدی اگر قیام کند کارها، به خودی خود برای او برقرار می‌شود» امام در پاسخ فرمودند: « هرگز چنین نیست. سوگند به آن که جانم به دست اوست اگر کارها به خودی خود برای کسی برقرار و رو به راه می‌شد مسلّماً برای رسول خدا (ص) چنین می‌شد.»2

از این چهار شرط،دو شرط برنامه و رهبر که فراهمه. اما وجود یاران و آمادگی عمومی، وابسته به تلاش و حرکت مردم و شیعیانه. که ما هم جزء شیعیانیم. پس ما هم باید تلاش و حرکت داشته باشیم.

بیایید دعا کنیم:

الهم اجعلنی من انصاره و اعوانه والذابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه، والممتثلین لاوامره، والمحامین عنه، والسابقین الی ارادته، و المستشهدین بین یدیه.

  1. امام مهدی (ع)، احتجاج، ج2، ص 600
  2. غیبت نعمانی، ب15، ح2

 

شرایط و علائم ظهور ۲

سلام

و اما شرایط ظهور:

عالم هستی، عالم اسباب و مسبباته. اگه یه نگاه به اطراف خودمون بندازیم می بینیم که تحقق هر پدیده ای مشروط به شرایطیه. انقلاب جهانی امام مهدی (ع) هم دارای شرایطی است که اگه اونها تحقق پیدا کنه ظهور هم اتفاق میفته. بزرگان، چهار شرط رو برای این قیام عنوان کردند:

الف)قانون جامع:

هر جنبشی که برای درهم شکستن وضع موجود جامعه و برقراری وضع مطلوب، به وجود می‌آید نیاز به دوگونه طرح و برنامه دارد:

1- قانونی مناسب و کامل برای حرکت رو به رشد جامعه و تحقّق آرمان‌ها و ارزش‌ها و رسیدن به وضعیت مطلوب.

2- برنامه‌ای جامع برای مبارزه با ناهنجاری‌های موجود.

قیام جهانی حضرت بقیة الله (ع) هم این شرایط رو داره.

خدای بزرگ و مهربون برای برترین مخلوق خودش یعنی انسان‌ها برنامه‌ای جامع و مناسب تدوین کرده به نام دین اسلام و کتاب قرآن. این برنامه که در اختیار خاتم الأنبیاء (ص) قرار گرفته بود، توسّط خاتم الأوصیاء امام مهدی (ع) اجرا می‌شود.

امام باقر (ع) در این‌باره می‌فرمایند:

«بر اساس کتاب خدا (قرآن) عمل خواهد کرد و هیچ زشتی‌ای نمی‌بیند، مگر این‌که آن را انکار می‌کند.»1

ب)رهبری:

شرط دیگری که برای یک حرکت اصلاحی و سازنده مورد نیاز است، وجود یک رهبر آگاه و توانمند و دلسوزه تا با آشنایی کاملی که از برنامه و هدف و زمینه‌ها و موانع داره، با مدیریتی صحیح و قاطع، حرکت اصلاحی رو به درستی هدایت کرده و به سرانجام مطلوب برسونه. از جمله ویژگی‌هایی که قرآن کریم برای یک رهبر ترسیم می‌کنه، علم و آگاهی و توانایی و قدرت است. آن‌جا که وقتی خداوند طالوت را برای آنان برگزید و آنان اشکال کردند، پیامبرشان در جواب آنان چنین می‌فرماید:

«گفت: خداوند او را بر شما برگزید و او را در علم و قدرت جسم وسعت بخشید.»2

قیام بزرگ امام مهدی (ع) این شرط رو هم داره. چون رهبر این حرکت عظیم و جنبش بزرگ جهانی، شخصیتی است که در دامان امامت پرورش یافته و به سرچشمه‌ی وحی متصل است و به قرآن و معارف دینی احاطه‌ی کامل دارد، میراث‌دار علوم انبیای گذشته بوده و مورد تأیید الهی است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «آگاه باشید که مهدی (ع) وارث تمام علوم است و بر تمام دانش‌ها احاطه دارد.»3

ان شاالله دو شرط دیگه بمونه برا پست بعد.

  1. بحار الانوار، ج51، ص141
  2. بقره/247
  3. نجم الثاقب، طبرسی نوری، ص193

 

شرایط و علائم ظهور ۱

سلام

معمولا برای انجام هر کاری باید یه شرایطی بوجود بیاد تا اون کار انجام شه. مخصوصا الان در دوران غیبت، مردم خیلی حساس شدند ببینند چه شرایطی باید فراهم بشه تا ظهور اتفاق بیفته. توی این پست، تعریفی از " شرایط" و " علایم" و تفاوتهای بین اونها رو میگیم.

تعریف

شرایط: شرایط به اموری گفته می‌شود که تحقّق ظهور، وابسته به وجود آن‌هاست و تا آن‌ها محقّق نشوند ظهوری در کار نخواهد بود.

علایم: علامت به معنی نشانه است و مراد از آن پیدایش پدیده‌ای است که با مقصود و مطلوب مرتبط بوده و آدمی را به سوی آن راهنمایی می‌کند. به عبارت دیگر مراد از علایم ظهور، آن دسته از حوادثی است که بر اساس پیش‌بینی پیشوایان معصوم، قبل و یا در آستانه‌ی ظهور واقع خواهد شد و تحقّق هرکدام نوید نزدیک شدن قیام حضرت علیه‌السلام را می‌دهد.

تفاوت علایم و شرایط

1- علایم فقط جنبه‌ی کاشفیت دارند، یعنی تحقّق آن‌ها کاشف این واقعیت است که ظهور نزدیک‌شده است ولی شرایط محقّقِ ظهور هستند، یعنی تا آن‌ها نباشند ظهور محقّق نخواهد شد.

2- علایم لازم نیست در یک زمان جمع باشند و می‌توانند یکی پس از دیگری تحقّق یابند، ولی شرایط باید در یک زمان جمع باشند تا پدیده‌ی ظهور، تحقّق عینی یابد.

3- علایم به طور پراکنده و بدون ارتباط با یکدیگر می‌توانند بروز کنند ولی شرایط به یکدیگر مرتبط‌ند.

4- علایم از بین رفتنی است ولی شرایط پایدار و باقی است.

5- علایم قابل شناخت بوده و معمولاً به وجود آن می‌توان پی برد ولی تحقّق بعضی شرایط چندان قابل شناخت نیست و نمی‌توان به وجود آن آگاهی حتمی و کامل داشت.

ان شاءالله در پست بعد این شرایط را ذکر می کنیم.